joi, 5 februarie 2015

Recenzie: Exercitii de echilibru~ Tudor Chirila


Titlu: Exercitii de echilibru

Autor: Tudor Chirila
Editura: Polirom
Despre carte:
Daca vreti sa-l cunoasteti mai bine pe Tudor Chirila, cititi-i textele adunate in volum. Veti descoperi un scriitor surprinzator, care se exprima cu aceeasi usurinta in proza sau in versuri si ale carui rinduri tradeaza o sensibilitate pe care putini i-o banuiesc. Tudor Chirila scrie dulce-amar despre dragoste, pasionat despre filme, teatru si carti, nostalgic despre oameni dragi disparuti, ironic despre locuitorii Romaniei de azi. Mesajul lui? Cel mai important e sa iubesti. Si sa fii liber.

Parerea mea:
E uimitor ce poate face Tudor. Va spun ca nu am mai citit niciodata o carte precum "Exercitii de echilibru", am fost purtata prin toate ungiurile frumoase sau urate ale vietii intr-un stil cu totul aparte. Cu cat citeam mai mult cu atat mi se concretiza in minte un singur gand: Nu poti face ce face Tudor. E un autor desavarsit, simte, observa, pune suflet si tot zbuciumul lui se revarsa peste noi, cititorii lui.
Citind aceasta carte mi-am dat seama ca poti cu adevarat sa cunosti/"aprofundezi" un om citindu-i cartile. Nu mi-as fi inchipuit niciodata ca Tudor poate fi atat de...abstract...dupa fiecare capitol trebuia sa-mi ofer un moment de pauza, un moment in care sa las cuvintele lui sa ma invaluie si sa-mi ramana intiparite in minte. Autorul (ce ciudat mi se pare sa-i spun "autorul" suna atat de rece, iar prin intermediul acestei carti Tudor parca mi-a devenit prieten) isi exprima propria opinie intr-un mod original, care creeaza iluzia ca aceea este de fapt si parerea ta, uneori este, alteori nu pentru ca Tudor are acest mod cu totul aparte de a vedea lucrurile, nu cred ca mai exista o singura persoana pe aceasta lume care sa priveasca lucrurile prin aceeasi prisma prin care priveste el, mi se pare imposibil. 
Lucrul cu adevarat minunat este ca desi iti impune parca opinia nu face cu adevarat asta si te intreaba, te lasa sa gandesti, sa ajungi singur la o concluzie, care in mod inevitabil coincide cu a lui, dar asta nu pentru ca ne ghideaza pasii in acel sens in mod voit ci pentru ca opinia lui este atat de clara, atat de bine definita, incat nu poti gasi un singur argument care sa o distruga.  
Citind capitolele in ordinea lor cronologica iti poti da seama de schimbarile de stare ale lui, poti sa-ti dai seama ce zbucium interior intens are, cum pretuieste clipa si o traieste cu adevarat, cum pune suflet in orice. In unele capitole era dur cu sine, cu viata, cu oamenii care-l inconjoara, in altele ii iubea pe toti. in altele mai avea putin si urla la luna de durere, iar prin talentul sau desavarsit de scriitor te face sa simti acele lucruri ca si cum ar fi ale tale, nu ale lui, ca si cum ai citi jurnalul tau, nu pe al lui. E fantastic ce poate face acest om.
Va spun ca aceasta carte nu se citeste oricum, nu o iei cu tine in tren sau intr-o cafenea, nu o citesti in timp ce astepti sa vina metroul, ai nevoie de liniste pentru ca nu poti citi o poveste atat de profunda in galagie, sufletul tau trebuie sa inteleaga, Tudor vorbeste cu sufletul si mintea ta in cele mai profunde moduri, iar galagia zapaceste cuvintele si le duce intr-o alta directie, poate pe langa urechea ta, iar aceasta carte va fi doar una dintre multe altele, ceea ce nu poate fi adevarat. Sufletul tau trebuie sa vibreze, mintea ta trebuie sa absoarba totul, tu trebuie sa o citesti!
”Citiți. Citiți tot. Citiți tot ce vă pică în mână. Nu-i mai ascultați doar pe profesori. Citiți orice, fără discernământ. Nimic nu e mai important ca lectura, acum. ”

3 comentarii:

  1. Mi-ai trezit o curiozitate enorma pentru cartea asta , mi-a placut mult recenzia ta , de abia astept sa pun si eu mana pe carte. :)

    RăspundețiȘtergere
  2. Eu inca citesc aceasta carte am ajuns pe la pagina 230 si pana acum cartea mea e plina de biletele colorate care marcheaza citate:) Cred ca va fi printre cartile mele favorite din anul 2015 :)Ai o recenzie geniala ,apropo!See ya !>:D<

    RăspundețiȘtergere
  3. O altă carte care e în Wishlist-ul meu. Chirilă e un om superior, e o persoană care are verbul la el și știe să se afirme într-un mod care, părerea mea, merită lăudat! :) Un adevărat artist, nu ca toate „chestiile” promovate ca-n tramvai. Pupici!

    RăspundețiȘtergere

Suntem nerabdatoare sa va citim parerile! :)